Žijeme v dobe veľkého množstva príležitostí. Rôzne projekty okolo nás rastú ako huby po daždi. Ako ale z toho všetkého vybrať to, do čoho napriamiť svoju energiu a ísť si za tým? Predkladáme vám 5 otázok, ktoré byste si pri tomto rozhodovaní mali položit.
Veľa nápadov, ktoré máme alebo sú okolo nás môžu byť veľmi užitočné pre zákazníkov, bude z nich ale možné vybudovať funkčný biznis? Ak sa napríklad zameriame na našu republiku, môže byť pre niektoré biznis nápady náš trh príliš malý. Existujú ale i ďalšie dôvody, prečo by sme sa niektorým z nich mali vyhnúť.
1. Existuje funkčný obchodný model?
Veľa internetových projektov vzniká s tým, že sa raz prevádzka zaplatí z reklamy. Ak chceme obchodný model založiť na reklame, musíme ale pritiahnuť veľký počet užívateľov. Ideálne by to mala byť nejaká zajímavá cieľová skupina. Obchodný model by sme mali navrhnúť čo najskôr a v malom si otestovať, či jeho komponenty budú fungovať. Na inšpiráciu ako zhodnotiť obchodný model nám môže poslúžit postup popísaný v Lean Startup.
2. Máme dostatočné vedomosti o danej oblasti?
Niektoré nápady vyžadujú určitú mieru odbornosti, alebo pre ne platia určité zákonitosti, ktoré človek získavá až zkúsenosťou. Veľa vecí sa naučíme, niečo nám poradia ľudia v okolí. Je však dobré zvážiť, či nie je daný odbor pre nás veľké sústo. Potom by sa oplatilo pribrať si ako spolupracovníka niekoho, kto nám s tým pomôže. Výhodou takých oblastí je, že nám ťažšie vzniká konkurencia.
3. Je pre daný nápad dostatečne veľký trh?
Ako sme naznačili v úvode, pre niektoré nápady je naša republika malá. Aby nám projekt fungoval, potrebujeme dostatočne veľkú cieľovú skupinu, ktorá bude mať o projekt zájem. A tiež bude ochotná platiť.
4. Dokážeme dostatočne rýchlo komunikovať náš projekt?
Veľa internetových projektov vznikne a po ich dokončení sa hľadajú užívatelia. Niekedy býva ľahké dať o projekte vedieť, najmä ak je sám o sebe zaujímavý. Pre tích priemernejších a menej krikľavé nápady býva ťažké nájsť dostatočne rýchlo veľký počet užívateľov. To, akým zpôsobom budeme propagovať projekt, by sme mali zvažovať už v počiatkoch projektu.
5. Je hodnota našej služby vyšia ako u konkurencie?
Určite je dôležité definovať, akú hodnotu prinášame užívateľom. Potom si overíme, že neexistujú iné, lepšie alternatívy, ktoré užívateľ používa namiesto nášho projektu.
U každého projektu nemusíme robiť zložité biznis plány. Niekedy je lepšie sa učiť za pochodu. Mali by sme ale dokázať aspoň rámcovo odpovedať na hore uvedené otázky. Alebo si choďte váš nápad otestovať na niektorú z akcií StarCube.